Inleiding

350 jaar geleden, in het jaar 1672, keerde het tij. Het ooit zo rijke Holland leek verloren, het volk reddeloos, de regering redeloos en het land radeloos. Tot wij ons eigen water als wapen inzetten en de vijand wisten te stoppen. Van het Muiderslot tot aan Slot Loevestein deed de Oude Hollandse Waterlinie haar werk. Nieuwkoop heeft een eigen wapenfeit genoteerd, door bij de Meije met sikkels en hooivorken de Fransen terug te dringen.

wierickerschans

Post aan het Woerdense Verlaat

Op 21 juni 1672 werd het Woerdense Verlaat open gezet, waardoor het water uit de Grecht vrij in de Oude Hollandse Waterlinie kon lopen. De post werd bezet door twee compagnies infanterie. Op de rivier de Kromme Mijdrecht ten noorden van het Woerdense Verlaat patrouilleerden bovendien vijf uitleggers (schepen), versterkt met zestien man en bewapend met donderbussen en snaphanen (vuurwapens). In september 1672 rukten de Fransen met 300 man via Kamerik op tot Woerdense Verlaat. De kapitein van het Staatse leger haalde de brug op, waardoor de Fransen niet verder konden. Het Staatse leger joeg vervolgens het de Fransen op tot de Putkop bij Harmelen.  Van november 1672 tot in het voorjaar van 1673 werd de post bij het Woerdense Verlaat verbeterd.
Toen de Fransen in december 1672 de linie overstaken gingen zij via Zegveld en konden zij deze post ontwijken. De oorspronkelijke post bij het Woerdense Verlaat is al snel na het Rampjaar geslecht. In 1798 werd opnieuw een werk aangelegd aan de Grecht.

Post bij de Groene Jonker

De post bij de Groene Jonker moest de opmars van vijandige troepen van Mijdrecht naar Zevenhoven te beletten. Het acces naar Mijdrecht liep dwars door het onder water gelopen gebied. De de post bij de Groene Jonker was de kruising van het pad en de Kromme Mijdrecht kruiste. Eind september 1672 werd de post bezet door één compagnie infanterie. Een uitlegger was gestationeerd bij het ‘Pannenhuys bij de Groene Jonker in de Cromme-Mijdrecht’. Het werd echter geen permanente versterking, want al kort na het Rampjaar is de post weer verlaten. De locatie is nog wel herkenbaar; de Kade maakt een bocht om een perceel waarop de post eens was opgeworpen. Vlakbij werd eind 18e eeuw een molengang aangelegd. Deze molengang werd ‘Jonker’ of ‘Groene Jonker’ genoemd en bestond uit een ondermolen en een bovenmolen. Van de voormalige molengang is alleen nog de stomp van de bovenmolen aanwezig (tegenwoordig Hogedijk 26 in Zevenhoven.

 

OHWL

Nieuwkoop en de Oude Hollandse Waterlinie 

De spannendste waterlinie van Nederland was ooit de meest succesvolle linie van Nederland. Nu vormt de Oude Hollandse Waterlinie een prachtig en uniek cultureel watererfgoed met vestingsteden, molens en gemalen, bruggen, sluizen en waterkeringen. De moeite waard om te bezoeken, beleven en beheren.

Nieuwkoop is een goed bewaard geheim. Een puur stukje Holland waar het verleden nog overal zichtbaar is. Een plek waar je even helemaal tot rust kunt komen. Een verborgen parel met schitterende natuur en een uniek plassengebied.

Kaart Hollandse Waterlinie